Про пререрахунки пенсій з 1 липня п. р. та електронні новації Пенсійного фонду

  • 314

У Головному управлінні Пенсійного фонду Полтавської області провели масові автоматичні перерахунки пенсій з 1 липня п.р., виплата яких розпочалася 4 липня.

Підставою для проведення перерахунків пенсій є декілька нормативних документів. По перше, - це Закон України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», яким передбачено, що з 1 липня прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, зріс з  1769 грн до 1854 грн, тобто на 85 гривень. У зв’язку з цим мінімальна пенсія збільшилася з 1769 до 1854 гривень, а максимальна – з 17690 до 18540 гривень. 

Окрім мінімальних та максимальних розмірів пенсій, перераховані надбавки, підвищення та інші виплати, що встановлюються до пенсій, розмір яких розраховується, виходячи із даного показника.

У Полтавській області в результаті перерахунку підвищення отримають 344 тис. громадян, що становить 86,3% від загальної кількості пенсіонерів. І хоча підвищення будуть незначними, але додаткова потреба для виплати пенсій у липні складе близько 8,0 млн грн.

На виконання п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2021 року № 127 ”Про додаткові заходи соціального захисту у 2021 році” з 1 липня 2021 року встановлено щомісячну доплату в розмірі до 100 грн (в межах максимального розміру пенсії) 8,5 тис. пенсіонерів, виплати яких підпадають під такі умови:

  • пенсії призначені відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” за зверненнями, які надійшли по 31 грудня 2020 року включно;
  • розмір пенсії із січня по липень 2021 року включно не індексувався або не підвищувався через  збільшення прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність/мінімальної заробітної плати.

Також у липні підвищення пенсійних виплат відчують 408 непрацюючих одержувачів Полтавщини, які досягли віку 65 років і чий стаж сягає 30 років для жінок і 35 років - для чоловіків. Розмір пенсій таких осіб встановлюється на рівні 40% мінімальної заробітної плати (6000 грн), тобто 2400 грн. Середнє підвищення у даному випадку склало 334 грн, а додаткові видатки Фонду - близько 136,3 тис. грн.

Крім того, щомісячну компенсаційну виплату у розмірі до 500 грн в липні отримають 726 осіб, які досягли віку 80 років, а пенсія яких не досягає розміру середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески. Такі підвищення встановлюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.04.2020 № 251 «Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 році». З пенсійного бюджету на ці виплати щомісяця спрямовуватиметься понад 376,2 тис. грн.

Важливі новації у пенсійній сфері з’явилися на підставі Закону України від 29.06.2021 № 1584-ІХ “Про внесення змін до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” в частині визначення мінімальних розмірів пенсій по інвалідності та розмірів мінімальних пенсійних виплат.

Відповідно до зазначеного закону з 1 липня 2021 року підвищився мінімальний розмір пенсій по інвалідності внаслідок Чорнобильської катастрофи як у ліквідаторів, так і у потерпілих. Так, наприклад, згаданий показник для осіб з інвалідністю І групи зріс до 6 000 грн, для осіб з інвалідністю ІІ групи – до 4800 грн, ІІІ групи та дітей з інвалідністю - до 3 700 грн.

Також з 1 липня 2021 року встановлено мінімальні розміри пенсійних виплат для осіб з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС І категорії. Розраховані у залежності від розміру середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з  якої сплачено страхові внески, та яка враховується для обчислення пенсії за попередній рік, розміри мінімальних пенсійних виплат становлять:

для І групи – 10 340,35 грн

для ІІ групи – 8 272,28 грн

для ІІІ групи – 6 204,21 грн

Червень став черговою віхою щодо втілення в Україні нових прогресивних технологій і початком перехідного періоду до електронної трудової книжки. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі», який набрав чинності 10 червня п.р., дав офіційний старт оцифруванню трудових книжок усіх працюючих українців. До того часу Пенсійний фонд України опрацьовував документи в тестовому режимі.

Віднині внесення відомостей, що містяться в паперових трудових книжках працівників, до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, яким опікується Фонд, - це обов’язок роботодавців. За 5 років вони повинні перенести до реєстру в електронному вигляді всі дані про трудову діяльність кожного застрахованого громадянина. Інформацію можуть надавати як роботодавці, так і фізичні особи.

За наявності повної інформації в реєстрі застрахованих осіб про всі періоди трудової діяльності особи пенсію за віком буде призначено автоматично  (без звернення особи) з дня, що слідує за днем досягнення пенсійного віку.

У числі основних переваг електронної трудової книжки - автоматичне призначення пенсії, дистанційне обслуговування громадян, зменшення витрат роботодавців на ведення паперового документообігу, спрощення доступу до інформації про набутий стаж, зменшення негативних наслідків втрати паперових документів та їх фізичного пошкодження.

У числі електронних новацій Пенсійного фонду - запровадження з 1 червня п.р. в тестовому режимі електронних листків непрацездатності. Передбачається, що перехідний період триватиме до кінця серпня 2021 року. Протягом цього часу громадяни мають можливість отримати як електронний, так і паперовий листок непрацездатності.

Електронний лікарняний формується в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність. Згідно з чинними законодавством Електронний реєстр листків непрацездатності формує та веде Пенсійний фонд України.

В особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України роботодавець має доступ до інформації щодо електронних листків непрацездатності по співробітниках, які працюють за основним місцем роботи, зокрема, номер лікарняного, дата його відкриття, закриття. Роботодавець автоматично отримує необхідну інформацію для нарахування коштів, зокрема, щодо тривалості страхового стажу працівників, формує заяву-розрахунок та здійснює виплату.

Метою впровадження електронних віртуальних листків непрацездатності є зменшення кількості фальсифікацій, економія часу та усунення зайвих паперів.

Для того, щоб стати користувачами онлайн сервісів вебпорталу Пенсійного фонду України (www.portal.pfu.gov.ua), слід скористатися системами електронної ідентифікації особи – КЕП (кваліфікований електронний підпис), Bank ID, Mobile ID.

Пресслужба Головного управління Пенсійного

                                                                             фонду України в Полтавській областіФото без опису