КОМПЛЕКСНИЙ ПЛАН ПРОСТОРОВОГО РОЗВИТКУ НЕОБХІДНИЙ НЕ ДЛЯ ЧИНОВНИКІВ, А ДЛЯ ЛЮДЕЙ!
Комплексний план просторового розвитку. Що це і для чого?
Від 2020 року змінився адміністративно-територіальний устрій України. Райони укрупнились, а територіальні громади остаточно об’єднались. Тому виниклає необхідність першочергово визначитись із Стратегією розвитку кожної громади, в тому числі і нашої Лохвицької. А саме, здійснити аналіз існуючого стану громади та її території та чітко поставити цілі стратегії розвитку громади,. Комплексний план дасть можливість відійти від хаотичного прийняття рішень, передасть процес планування та управління жителям громади та встановить чіткий план дій з розвитку нашої території.
Комплексний план просторового розвитку території територіальної громади (далі – Комплексний план) - це одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та документація із землеустрою, що розробляється з метою забезпечення сталого розвитку території.
Комплексний план включатиме планувальні рішення щодо перспективного використання всієї території Лохвицької громади, на основі аналізу всіх ресурсів якими вона володіє, та надасть інструмент для інтегрованого розвитку з вирішення проблемних та конфліктних питань, а також з дотриманням принципу збалансованості державних, громадських та приватних інтересів.
Комплексний план забезпечить узгоджене прийняття рішень щодо цілісного (комплексного) просторового розвитку всіх населених пунктів як єдиної системи розселення та території за їх межами.
Що саме входить до Комплексного плану?
Комплексний план складається з:
1) функціонального зонування на всю територію громади;
2) землевпорядкування на всю територію громади;
3) генерального плану адміністративного центру територіальної громади;
4) генеральних планів населених пунктів та детальних планів територій;
5) планувальних рішень генеральних планів інших населених пунктів та детальних планів територій у межах території громади;
6) планувальних рішень детальних планів територій (у тому числі формування земельних ділянок), на яких планується розміщення за рахунок державного або місцевого бюджету:
• об’єктів соціальної інфраструктури (освіти, охорони здоров’я, культури, житлово-комунального господарства);
• об’єктів, передбачених Генеральною схемою планування території України та схемою планування області;
• об’єктів, для розташування яких відповідно до закону може здійснюватися примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності (якщо розташування таких об’єктів передбачено комплексним планом);
• інших об’єктів.
Закон чи власна ініціатива?
Діюче містобудівне та земельне законодавство значною мірою потрапило під вплив реформ, які є одними з вимог Європейського Союзу для можливості приведення законів до європейських стандартів, запровадження прозорого менеджменту та подолання корупції. І, дивлячись на досвід і систему управління європейських держав, додатково переконуємося у необхідності проведення цих реформ, однією із складових яких є створення Комплексного плану.
Для громади це питання важливе?
Дехто вважає, що розроблення Комплексного плану це не найголовніше питання, яке необхідно вирішувати у воєнний час. Однак, враховуючи надскладний період для нашої громади та країни в цілому, а також критичний стан її економіки, питання стабілізації економіки шляхом ефективного та раціонального використання ресурсів громади, пошуку нових джерел доходів є чи не найголовнішим.
По-перше, у процесі розроблення Комплексного плану будуть інвентаризовані ресурси громади, а саме: земельні ресурси, лісові, водні, надра. В результаті – розкриються нові можливості та потенціал громади, відбуватиметься економічне зростання та збільшення дохідної частини місцевого бюджету.
Фактично цей документ буде інструментом управління розвитку громади, до розроблення якого залучена безпосередньо громадскість, адже саме вона бере участь у його створенні та погодженні шляхом проведення громадських слухань та обговорень.
По-друге, генеральні плани і план просторового розвитку передбачатимуть розширення меж населених пунктів, які входять у громаду. Це дасть змогу, зокрема жителям вулиць Польова та Лохвицька в місті Лохвиця, реалізувати своє право на приватизацію наданих ще з 1995 року земельних ділянок та узаконити власні житлові будинки, які фактично знаходяться за межами міста Лохвиця.
Також буде чітке розуміння, яка ділянка для будівництва багатоповерхівок, яка для розвитку промисловості, а де проходитиме дорога, буде збудовано школу, лікарню, дитячий садок тощо. Під час реалізації проєкту в базу даних буде внесено всі земельні ділянки комунальної й державної форм власності, які перебувають у користуванні фізичних та юридичних осіб на території громади.
По-третє, буде розроблено єдиний електронний геопортал, де позначатимуть усі будівлі з адресами, наноситимуть комунікації. Це стає можливим завдяки ортофотозйомці всієї території громади. Ця зйомка в електронному вигляді дає чітку картину всіх об’єктів. Це дає повну і чітку картину всього, що є на території громади, від археологічних курганів, заповідних зон і до розташування шкідливих підприємств.
Також в складі Комплексного плану буде розроблено розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту населення на мирний час та особливий період, який в першу чергу потрібний нашим службам критичної інфраструктури, поліції, ДСНС та військовим.
Як вплине відсутність Комплексного плану на громаду?
Більшість із нас уже зіткнулися із поняттям діджиталізація – електронне врядування та держпослуги. Тобто, отримати будь-який документу можливо онлайн (не виходячи з дому) через електронні інтернет сервіси та реєстри. З кожним роком перелік електронних послуг збільшується. Але основним ключовим етапом буде те, що більшість даних об’єднаються в один портал геопросторових даних, без якого неможливо отримати послугу, і для створення якого основою буде Комплексний план просторового розвитку.
Законодавець уже чітко встановив, що за відсутності у громаді Комплексного плану просторового розвитку починаючи з 2025 року можливість жителів громади, підприємців, а також органів місцевого самоврядування відводити земельні ділянки, змінювати їх цільове призначення буде заблокована.
Отримати дозвіл на будівництво будівель та споруд усіх категорій (в тому числі реставрацію, реконструкцію, капітальний ремонт), від житлових до промислових об’єктів, також буде неможливо. Такі ж складнощі виникнуть і при введенні цих об’єктів в експлуатацію (в тому числі самостійно збудованих). Тобто, якщо брати до зразка Лохвицьку міську раду, то з 2025 року неможливо буде здійснити елементарний капітальний ремонт будівель соціальної сфери, таких як школи та дитячі садочки, проводити ремонти вулиць та доріг, комунальної інженерної інфраструктури, зокрема систем водопостачання та водовідведення.
Ще не менш важливі наслідки матиме громада у разі не розроблення Комплексного плану, а саме, повну відсутність ґрантової підтримки від іноземних держав. До цього можна віднестися скептично, але наша громада не лише до війни отримувала державні кошти регіонального розвитку та ґрантові кошти на реалізацію соціально важливих проєктів, таких як капітальний ремонт дитячого садочка «Теремок» в м. Лохвиця (близько 6,0 млн. грн.) та створення молочного цеху в с. Васильки (9,0 млн. грн.), але і у воєнний час. Прикладом є отримання в цоьму році коштів міжнародного банку в сумі 27,8 млн. грн. на капітальний ремонт поліклінічного відділення Лохвицької міської лікарні.
Вже навіть зараз грантодавці ставлять однією із умов наявністьу громадах Стратегій розвитку та Комплексних планів.
Доречі, у 2021 році наша громада єдина на всю Полтавську область отримала ґрантові цільові кошти в сумі 2 млн. 611 тис. 944 грн., які ми маємо використати виключно на розроблення Комплексного плану.
Чому така вартість розроблення Комплексного плану?
Багатьох дивує і навіть обурює ціна за розроблення Комплексного плану, яка за підсумками тендерних процедур склала 13 млн. 435 тис. грн. Як уже згадувалось раніше, Комплексний план включає в себе і поєднує багато розділів, основні з яких це:
топографо-геодезичну основу на всю громаду в масштабі 1:10000 та топографо-геодезичну основу на всі населені пункти в масштабі 1:2000;
генеральні плани населених пунктів з планами зонування;
детальні плани окремих територій;
розділ санітарно-екологічної оцінки;
розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту населення на мирний та особливий період;
землевпорядну частину (в тому числі інвентаризацію земель та встановлення меж населених пунктів та громади вцілому) (майже третя частина вартості документації) та ряд інших розділів.
Кожний розділ має свою специфіку розроблення, процедуру погодження та відповідно кошторисну вартість. Загалом Комплексний план розробляється не менш ніж 2 роки і ще близько року потрібно на узгодження з громадскістю, проходження погоджень на обласному рівні та отримання експертизи в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Вартість генерального плану розраховується з урахуванням багатьох показників, але основні з них – це площа населеного пункту, рель’єф місцевості, наявна інженерна інфраструктура, мережа закладів соціальної сфери, кількість житлових будинків та кількість населення.
Візьмемо для прикладу документацію, з розробленням якої Лохвицькій міській раді та сільським радам вже довелося зіткнутися, а саме, генеральні плани насенених пунктів.
У 2020 році на замовлення Лохвицької міської ради було розроблено генеральний план с. Васильки з площею населеного пункту 336,7 га на суму 247,0 тис. грн. Цього ж року сільськими радами було завершено розроблення генеральних планів із планами зонування с. Безсали площею 582,2 га на суму понад 500,0 тис. грн., с. Яхники площею 993,5 га та с. Жабки площею 809,1 га, з вартістю кожної документації для відповідних населених пунктів понад 700,0 тис. грн.
До складу Лохвицької територіальної громади входить 50 населених пунктів, з яких станом на сьогодні лише 9 забезпечені генеральними планами (м. Лохвиця, с. Безсали, с. Васильки, с. Криниця, с. Жабки, с. Нове, с. Токарі, с. Юсківці та с. Яхники), які також потребують адаптації до сучасних вимог. Тобто, в складі Комплексного плану потрібно розробити ще близько 25 генеральних планів на населені пункти, де жителів більше 40 осіб, загальною площею 5202 га, а на інші 16, площею 1452 га, скласти планувальні рішення відповідних територій.
Беручи до врахування співвідношення вартості генеральних планів до площі населених пунктів за цінами 2020 року, то для виготовляння лише генеральних планів сільських населених пунктів потрібно не менш ніж 5500,0 млн. грн.
Чому не прийняли більш вигіднішу та дешевшу пропозицію від інших учасників торгів?
Загалом міська рада не може втручатися в процедуру торгів, яка проводиться електронною системою закупівель. Наша основна задача поставити вимоги (технічне завдання) до кінцевого продукту, який ми хочемо отримати, встановлюємо очікувану вартість на основі як мінімум трьох комерційних пропозицій від різних профільних підприємств.
За результатами проведеного 28 жовтня 2022 року аукціону склалася наступна ситуація. Пропозиції, які надали 2 учасники торгів були необгрунтованими та аномально занизькими, а саме, 5 млн. 799 тис. 999 грн. та 5 млн. 800 тис. грн. Вони не змогли надати підтвердження своїм пропозиціям, щодо можливості виконання відповідних робіт за заявлену ціну.
Інші 2 учасники з пропозиціями 10 млн. 400 тис. грн. та 10 млн. 500 тис. грн. допустили помилок при підготовці тендерних пропозицій, що згідно чинного законодавства недопустимо і оскаржується іншими учасниками аукціону.
Наступною найбільш економічно вигідною була тендерна пропозиція Державного підприємства «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М. Білоконя, за результатами розгляду якої було прийняте рішення про визначення його переможцем процедури закупівлі.
Рішенням Постійно діючої Адміністративної колегії Антимонопольного комітету України було встановлено правомірне визначення переможцем закупівлі Державне підприємство «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М. Білоконя, а Державною аудиторською службою України був проведений моніторинг даної закупівлі та наданий висновок про відсутність порушень законодавства.
В інших громад вартість менша
Як уже згадувалося вище, вартість розроблення Комплексного плану залежить від ряду вихідних даних, які беруться для розрахунку, а саме: площа громади, кількість населених пунктів (з них, на які потрібно розробити генеральні плани), площа населених пунктів та ряд інших факторів. Також потрібно враховувати, що деякі громади містобудівну і землевпорядну частину розділяють на 2 етапи, тобто два предмети закупівлі, як мінімум.
Для прикладу приведемо порівняльну таблицю схожих проведених тендерів.
Як бачимо, загальна площа нашої громади та кількість населених пунктів, на які передбачено розроблення генеральних планів, значно вище ніж в інших громадах. Тому, навіть не поглиблюючись в деталі розрахунків вартості Комплексного плану та провівши просте порівняння кожен зрозуміє очевидне.
Назва послуги |
Площа громади, км² |
Загальна кількість населених пунктів |
Кількість населених пунктів, на які передбачено розроблення генеральних планів |
Остаточна вартість за підсумками торгів, тис. грн. |
Розроблення комплексного плану просторового розвитку території Лохвицької територіальної громади Миргородського району Полтавської області |
819,500 |
50 |
41 |
13435,485 |
Розроблення комплексного плану просторового розвитку території Межівської селищної територіальної громади Синельниківського району Дніпропетровської області |
630,030 |
30 |
8 |
5513,400 |
«Розробка комплексного плану просторового розвитку території Божедарівської територіальної громади (комплексний план) |
606,840 |
42 |
4 |
9590,000 |
Розроблення комплексного плану просторового розвитку території Сатанівської територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області |
337,190 |
26 |
14 |
3846,000 |
Комплексний план просторового розвитку території Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області |
319,390 |
12 |
4 |
3120,000 |
Розроблення комплексного плану просторового розвитку території Новоборівської селищної територіальної громади Житомирського району Житомирської області |
209,800 |
18 |
17 |
4900,000 |
Послуги на створення науково-технічної продукції «Розроблення комплексного плану просторового розвитку території Чернівецької міської територіальної громади Чернівецького району Чернівецької області» |
181,600 |
|
2 |
9500,000 |
Підсумок
Зараз все більше і більше громад починають усвідомлювати про крайню необхідність розроблення Комплексних планів і розпочинають іти цим шляхом. Сьогодення диктує нам правила гри. Наш вибір залишатися на місці та жити минулим або вже зараз впроваджувати реформи та створювати Європу тут на місцях. Розроблення комплексного плану просторового розвитку території Лохвицької територіальної громади є невід’ємним кроком щодо забезпечення сталого розвитку нашої громади.