ЗАЯВА ПРО ВИЗНАЧЕННЯ ОБСЯГУ СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ ПРОЕКТУ «РОЗРОБЛЕННЯ КОМПЛЕКСНОГО ПЛАНУ ПРОСТОРОВОГО РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІЇ ЛОХВИЦЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ МИРГОРОДСЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

  • 10

ЗАЯВА

ПРО ВИЗНАЧЕННЯ ОБСЯГУ СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ

ПРОЕКТУ «РОЗРОБЛЕННЯ КОМПЛЕКСНОГО ПЛАНУ ПРОСТОРОВОГО РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІЇ ЛОХВИЦЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ МИРГОРОДСЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

(ДК 021:2015 – 71410000-5 послуги у сфері містобудування)»

 

На виконання статті 19 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";  статей 10; 12 Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку", з метою одержання та врахування зауважень та пропозицій  громадськості замовник, Департамент містобудування та архітектури Лохвицької  міської ради оприлюднює  Заяву про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки (далі - СЕО) документа державного планування містобудівної документації до проекту державного планування «Розроблення комплексного плану просторового розвитку території Лохвицької територіальної громади Миргородського району Полтавської області» (дк 021:2015 – 71410000-5 послуги у сфері містобудування)»

  1. Замовник

Виконавчий комітет Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (договір №430/1 від 08 грудня 2022 року.).

 

2. Виконавець

Інститут ДП "ДІПРОМІСТО". 01133 м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26; тел. (044 – 285-63-38; admin@dipromisto.gov.ua).

 

3. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування

 

Комплексний план просторового розвитку територіальної громади (далі - Проект) є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території громади, що розробляється на виконання статті 17 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”.

Проект  розробляється та затверджується в інтересах територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Склад проекту  визначається відповідно до:

  • ДБН Б.1.1-114:2021 “Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні";
  • ДБН Б.2.2-12:2019 “Планування та забудова територій ”; 
  • ДСП 173 – 96  "Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів";
  • інших будівельних норм та державних стандартів України.

Проект  визначає основні принципи і напрямки планувальної організації та функціонального призначення території, формування системи громадського обслуговування населення, організації вулично-дорожньої та транспортної мережі, інженерного обладнання, інженерної підготовки і благоустрою, цивільного захисту території та населення від небезпечних природних і техногенних процесів, охорони навколишнього природного середовища, охорони та збереження культурної спадщини та традиційного характеру середовища, широкий розвиток рекреаційної діяльності, а також послідовність реалізації рішень, у тому числі етапність освоєння території.

Проект  розробляється у розвиток рішень:

  • Генеральної схеми планування території України. 
  • Схеми планування території Полтавської  області.
  • Діючих Генеральних планів  м. Лохвиця  та населених пунктів громади. 

При розроблені проекту  враховуються стратегії і програми: економічного, екологічного, соціального розвитку, наявна чинна проектна документація, спеціалізовані схеми, проекти і програми, що діють в населених пунктах громади.

 

4. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля.

Розроблення Проекту передбачає формування проектних рішень відповідно Завдання на проектування. Проектні рішення охоплюють усі види діяльності, які провадяться або провадження яких заплановане в перспективі на території громади. Окремі види діяльності можуть відноситися до таких, щодо яких законодавством може передбачатись  послідуюче здійснення процедури оцінки впливу на довкілля. Враховуючи, що проектні рішення  передбачають повне централізоване забезпечення населених пунктів громади розвитком інженерних мереж та комунікацій, благоустрою та озеленення, інженерного захисту, санітарного очищення, то даний проект  не підлягає оцінці впливу на довкілля (Закон України "Про ОВД" (стаття 3, пункт 10  "інфраструктурні проекти" ).

Проект визначає існуюче та перспективне функціональне призначення території,  обґрунтовує необхідність зміни її функціонального призначення в разі встановленої потреби, що виникає на підставі аналізу техніко-економічних показників існуючого використання території, демографічного прогнозу та потреб територіального розвитку населених пунктів. Проектні рішення архітектурно-планувальної організації та потреби територіального розвитку громади  обумовлюються в тому числі Завданням на розроблення проекту, державними  інтересами.

Таким чином, Проект визначає територіальні (просторові) умови для реалізації видів діяльності в частині дотримання планувальних обмежень (санітарно-захисних зон, охоронних зон, природоохоронних зон та інших обмежень), а також в частині дотримання режимів господарської діяльності в їх межах, які визначені законодавством України і  низкою нормативно-правових актів   у сфері забезпечення норм санітарної гігієни та охорони навколишнього природного середовища на території громади.

Головними екологічними проблемами, що мають відношення до проекту, є: охорона ландшафтів, утворення та поводження з твердими побутовими відходами; використання природних ресурсів та розвиток зеленого господарства; забруднення атмосферного повітря в зоні впливу автошляхів, магістральних вулиць; наявність порушених ділянок, в тому числі,  що зазнали техногенного впливу внаслідок господарської діяльності.

Цілями охорони довкілля, у тому числі здоров’я населення, при реалізації проектних рішень є: зменшення техногенного навантаження на ландшафт  та ґрунтове середовище; забезпечення сприятливих умов для життя та відпочинку населення; зменшення забруднення атмосферного повітря в зоні впливу промислових територій та автошляхів; створення передумов більш ефективного господарського використання земельних ресурсів; широкого розвитку рекреаційної діяльності. 

До сфери охоплення СЕО проекту відноситься оцінка наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення,  від реалізації проектних рішень. Стратегічна екологічна оцінка здійснюється для території громади, в тому числі населених пунктів. Проект розробляється відповідно Завдання на проектування  та наявної діючої  містобудівної документації.

Для досягнення цілей СЕО збираються  та використовуються  наступні вихідні дані із урахуванням:

-   Закон  України Про регулювання містобудівної діяльності;

-   Закон України  Про стратегічну екологічну оцінку;

-   Закон  України Про автомобільні дороги”;

-   Закон  України Про туризм;

-   Закон України Про Концепцію сталого розвитку населених пунктів;

-    Закон України Про охорону атмосферного повітря;

-    Закон України Про відходи;

-    Закон України Про екологічну мережу України;

-    Закон України  Про природно-заповідний фонд України;

- Закон України Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя   населення;

-   Земельний кодекс України;

-   Водний кодекс України;

-   Повітряний кодекс України.

А також із урахуванням:

- Регіональна доповідь про стан навколишнього природного середовища у Полтавській  області;

 Статистичний щорічник Полтавської   області;

- законодавчі акти, які мають відношення до проекту "Комплексного плану просторового розвитку Лохвицької  територіальної громади";

- низка інших законодавчих актів в сфері охорони довкілля, розміщення та експлуатації об’єктів та мереж інженерної та транспортної інфраструктури;

- дані моніторингу стану довкілля, що здійснюється існуючими державними суб’єктами моніторингу довкілля на регіональному та місцевому рівні;

інші доступні джерела інформації.

 

5. Ймовірні наслідки.

а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

Даний Проект є комплексним документом, проектні рішення якого в різній мірі та формі можуть впливати на стан довкілля та здоров’я населення. Реалізація проектних рішень може мати ймовірні наслідки для таких складових навколишнього природного середовища як: ґрунти, ландшафт, флору та фауну,  повітря, поверхневі води, об’єкти природно-заповідного фонду, стан здоров'я населення, та інші.

Виконання СЕО передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та ризиків реалізації проектних рішень як на окремі компоненти довкілля,  так і на комплексні умови території, а також на здоров’я населення.

б) для територій з природоохоронним статусом.

На території громади  наявні території та об’єкти природно-заповідного фонду та складові елементи Регіональної схеми формування екологічної мережі Полтавської  області.

В рамках проведення СЕО проекту  буде виконано оцінку відповідності проектних рішень вимогам чинного законодавства стосовно забезпечення дотримання режиму господарського використання природоохоронних територій на їх відповідність щодо Регіональної схеми формування екологічної та Смарагдової мережі Полтавської області.

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

Враховуючи географічне положення території громади, її наявний промислово-виробничий потенціал та прогнозований екологічний стан, транскордонні наслідки впливу для довкілля та здоров’я населення на суміжні транскордонні території – не поширюються.

 

6. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо Проект не буде затверджено.

Зважаючи на комплексність рішень проекту,  що обумовлюється необхідністю розвитку житлової, громадської забудови, промислово-виробничих ділянок різних галузей господарського комплексу, транспортної мережі, головних споруд та мереж  інженерної інфраструктури громади, розгляд виправданих альтернатив проектних рішень відбувається в процесі розробки проекту, що передбачено методологією розробки містобудівної документації.

Загальною альтернативою Проекту, рішення про розроблення якого прийнято, є його не затвердження. Такий сценарій також буде розглянуто в рамках стратегічної екологічної оцінки.

 

7. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки.

Предметом СЕО є проектні рішення, їх потенційний вплив на стан довкілля та здоров’я населення. З огляду на стратегічний характер такого виду документації як "Комплексний план просторового розвитку", ключове значення у виконанні СЕО такого документа мають методи стратегічного аналізу. Насамперед, буде застосований аналіз контексту стратегічного планування, що передбачає встановлення зв’язків з іншими документами державного планування та дослідження нормативно-правових умов реалізації рішень даного проекту.

Застосування цільового аналізу при проведенні СЕО дозволить встановити відповідність рішень проекту загальним цілям охорони довкілля та забезпечення безпечного для здоров’я населення середовища проживання. Оцінка кумулятивних ефектів дозволить оцінити як сукупний вплив кількох об’єктів, так і накладений вплив минулих, поточних, а також проектних чинників. Виконання стратегічної екологічної оцінки здійснюється шляхом застосування підходів і  методів, які засновані на оцінці впливу. Такі дослідження передбачають:

- характеристику поточного стану довкілля, у тому числі вплив на здоров'я   населення;

-  оцінку величини і значимість впливів і ризиків;

- розробку заходів, спрямованих на запобігання та мінімізацію негативних впливів і посилення позитивних впливів.

Комплекс методів проведення СЕО проекту може бути розширений та поглиблений в залежності від методологічного досвіду розробників стратегічної екологічної оцінки.

 

8. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування.

У ході виконання СЕО передбачається розглянути доцільність запровадження заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків реалізації проектних рішень на довкілля та стан здоров’я населення, які мають успішні приклади впровадження в інших територіях  України,  у першу чергу:

- оптимізації функціонально-планувальної організації виробничо-комунальних територій та забезпечення їх санітарно-гігієнічної сумісності з житловою та громадською забудовою, дотримання нормативних санітарно-захисних зон та відстаней від промислових, комунальних, транспортних та інших об’єктів, що є джерелами забруднення навколишнього середовища;

- вдосконалення та подальшого розвитку транспортної мережі населених пунктів з урахуванням необхідності забезпечення протишумового захисту та дотримання нормативних санітарних розривів;

- розширення мережі зелених насаджень загального та обмеженого користування з урахуванням нормативних показників; формування зелених насаджень спеціального призначення, розвитку рекреаційної діяльності.;

- пропозиції щодо налагодження ефективної системи санітарного очищення території населених  пунктів;

-  доцільність реконструкції головних споруд та мереж комунальних систем теплопостачання, електропостачання, водопостачання, водовідведення  шляхом впровадження новітніх енергоефективних технологій;

- пропозиції щодо широкого розвитку рекреаційної діяльності  визначеної території.

Окрім того, повинні бути враховані затверджені заходи, визначені законодавством та нормативно-правовими актами, щодо запобігання, зменшення та пом’якшення загальних негативних впливів на довкілля та стан здоров’я населення.

 

9. Пропозиції щодо структури та змісту Звіту про стратегічну екологічну оцінку.

Структура Звіту про стратегічну екологічну оцінку визначається статтею 11 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”. 

Розділ “Охорона навколишнього природного середовища” в обсязі "Звіту про стратегічну екологічну оцінку" є невід’ємною складовою "Комплексного плану просторового розвитку територіальної громади".

 

  1. Опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, в тому числі для здоров'я населення.

Визначення необхідності проведення транскордонних консультацій  забезпечує  "Центральний орган виконавчої влади у сфері охорони навколишнього природного середовища" відповідно статті 14, та статті 6, (пункт – 3) Закону України  "Про стратегічну екологічну оцінку".

 

Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання.

Протягом 15 діб з дня оприлюднення повідомлення на офіційному сайті Лохвицької міської ради (з дня опублікування) громадськість має право надати зауваження та пропозиції до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки документа державного планування містобудівної документації до проекту державного планування «Розроблення комплексного плану просторового розвитку території Лохвицької територіальної громади Миргородського району Полтавської області» (дк 021:2015 – 71410000-5 послуги у сфері містобудування)»

Зауваження та пропозиції подаються до: Виконавчого комітету Лохвицької міської ради: 37200, Полтавська область, м. Лохвиця, вул. Перемоги, 1. тел. 3-18-49.

Контактна особа: Захарченко Олексій Іванович – т.в.о. начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва виконавчого комітету Лохвицької міської ради, тел. 0500449040.